Der var travlhed ved kaj 12 i fredags. Skibet Oslo Fjord 1 havde nemlig travlt med at komme videre, så de 10.000 ton vejsalt, som skulle leveres til Chemisafe, måtte losses på rekordtid. Efter 13 timers effektivt arbejde kunne kranførerne melde arbejdet fuldført.

Besætningen på Oslo Fjord 1 havde travlt med at komme videre, fordi skibet skulle leveres tilbage til rederen efter at have været i timecharter. Derfor var der ikke lang tid til losningen af de 10.000 ton vejsalt. Normalt ville losningen have foregået over to dage i god ro og orden, men det var der slet ikke tid til, så det var nødvendigt at gennemføre losningen på noget, der ligner rekordtid. Losningen startede kl. 5 om morgenen og sluttede kl. 18 samme dag.

Der var sat to kraner på til opgaven, dels den ene af havnens to Aarhus-kraner og dels Fantuzzi-kranen, som til sammen klarede opgaven fint og uden problemer undervejs. I gennemsnit lossede kranerne 770 tons i timen, hvilket er en del hurtigere end normalt. Normalt ville de to kraner tilsammen kun have losset 600 tons i timen.

I baglandet var der også travlhed, da 10.000 ton vejsalt ikke bare kan blive liggende på kajgaden. Stevedoren havde derfor også travlt med at få den store mængde vejsalt transporteret videre ind i terminalbygningen.

Oslo Fjord 1 har nu forladt Kalundborg Havn og er på vej til Oulu, der ligger nordpå i Finland.

Scroll to Top