Kalundborg Havns nye Gottwald-kran er ikke bare den hidtil største mobilkran i Kalundborg. Større Gottwald-kran findes faktisk ikke i Danmark, og nu er den kommet på plads på Ny Vesthavn efter at være blevet leveret fra Tyskland af specialskibet Meri torsdag den 6. maj.

Nu skal kranen, som er af mærket Konecranes Gottwald, igennem et testprogram, så man er helt sikker på, at den virker, som den skal. Og så skal havnens kranførere også lige lære den at kende. Det sidste burde dog ikke være noget problem, da den nye kran til forveksling ligner havnens ”gamle” Gottwald-kran. Den er bare en del større.

Den nye kran har en løftekapacitet på 150 tons mod den ”gamle” Gottwald-krans 100 tons løftekapacitet. Den nye har desuden en maksimum-radius på 54 meter mod 51 meter hidtil.

Kranen skal bruges bl.a. til lastning og losning af containerskibene ved APM Terminals’ containerterminal på Ny Vesthavn. Forventningen er, at den nye kran vil sætte produktiviteten markant i vejret. Sammen med kranen har Kalundborg Havn nemlig fået leveret et twinlift containeråg, der kan tage to 20-fods containere ad gangen mod for nuværende ågs vedkommende kun en.

Med den nye kran er Kalundborg Havn desuden sikker på hele tiden at kunne stille med to funktionsduelige kraner samtidig. Udover de to Gottwald-kraner har Kalundborg Havn nemlig også en Fantuzzi-kran, der også står på Ny Vesthavn.

Begge Gottwald-kraner er dieselelektriske og er forberedt til landstrøm. I starten vil de køre på diesel, men det er hensigten, at de senere skal elektrificeres.

Scroll til toppen