Til maj får Kalundborg Havn leveret en ny mobilkran af mærket Konecranes Gottwald, der producerer kraner i Tyskland. Større Gottwald-kran findes ikke i Danmark, og med en løftekapacitet på 150 tons er Kalundborg Havn fremtidssikret et godt stykke ud i fremtiden. Samtidig har havnen ordret et nyt container-åg fra den hollandske producent VDL, der leveres på samme tidspunkt som kranen.

Kalundborg Havns nye mobilkran er af mærket Gottwald GHMK 7608 og bliver leveret til Ny Vesthavn, hvor den skal bruges til bl.a. lastning og losning af containerskibene og hermed servicere skibsoperationerne på Ny Vesthavn sammen med havnens to nuværende mobilkraner, der er af mærkerne Gottwald og Fantuzzi.

Der findes ikke en større mobilkran specifikt målrettet til containeroperationer i Danmark, og med købet går Kalundborg Havn et nummer op i kranstørrelse, da havnens nuværende Gottwald-kran er en del mindre.

Den nye Gottwald-kran har således en løftekapacitet på 150 tons mod den nuværende Gottwald-krans 100 tons løftekapacitet. Den nye har desuden en maksimum-radius på 54 meter mod den nuværende krans maksimum-radius på 51 meter. Den nye kran kan med andre ord løfte tungere byrder længere ude og vil derfor også kunne anvendes som almindelig heavy lift-kran, når den ikke lige skal anvendes som containerkran.

Endvidere er havnen indehaver af 16 m3 motorgrab til montering på kranerne.

Med den nye større kran fremtidssikrer Kalundborg Havn sig i forhold til, at de anløbende skibe hele tiden bliver større og bredere. Desuden er det et spørgsmål om at øge produktiviteten.

”Det er i høj grad et spørgsmål om at få sat produktionsvolumenet op, men også en sikring af hele tiden at have mindst to funktionsduelige kraner, når en kran er til reparation, service eller på anden måde ude af drift i kortere tid”, siger havnedirektør Bent Rasmussen og tilføjer:

”En Gottwald-kran har et højt produktionsvolumen, og vores kranførere er vant til at køre Gottwald.

Desuden har vi også erhvervet et twinlift containeråg, der kan tage to 20-fods containere ad gangen mod for nuværende ågs vedkommende kun en. Dermed får vi markant forøget produktiviteten”.

Den nye Gottwald er som den gamle Gottwald-kran dieselelektrisk, og begge er forberedt til landstrøm. I starten vil de dog køre på diesel, men det er hensigten at få kranerne på Ny Vesthavn elektrificeret på sigt. Kranen har desuden den fordel, at kranføreren har et bedre udsyn, da han sidder tre meter længere oppe. Det giver mindre blindkørsel.

Bent Rasmussen uddyber, hvorfor valget faldt på lige netop denne type kran:

”Gottwald tilbyder en kran af en høj kvalitet, og Kalundborg Havn vil desuden have betydelige synergieffekter ved et kranmærke, vi allerede kender. Vores kranførere har træning i denne krantype ligesom samspillende opgaver med ens kranmærker inden for drift og vedligehold er vigtigt. Havnen har et eksisterende lokalt servicenetværk til den nuværende Gottwald-kran, som derfor allerede vil være godt bekendt med den nye krans teknologi og dermed sikre stabil drift”.

Købsaftalen er indgået via Port-Trade ApS, og direktør Peter Muller siger:                                     

”Vi er selvfølgelig begejstrede for at have indgået denne aftale. Vi har bakket Kalundborg Havn op i mange år og holder fast i det gode partnerskab. Det er et kæmpe skulderklap til os. Vi vil naturligvis gerne supportere Kalundborg Havn og herved APM Terminals, og når der kommer en vigtig ny kunde som APM Terminals til Kalundborg Havn, stiller det naturligvis også krav til os. Vi har således ansat en ekstra tekniker på Sjælland, så vi er klar til at rykke hurtigt ud”.

Det er en betydelig investering – på den øvre side af 3,5 mio. euro – til ny kran og åg som Kalundborg Havn har foretaget. Kalundborg Havn finansierer kranen ved kontant betaling ud af havnens likviditetsmæssige beredskab.

Begge dele leveres driftsklare til Ny Vesthavn i maj måned.

Scroll til toppen