Hvis man har sin gang i Kalundborg Havns Østhavn, har man på det seneste ikke kunne undgå at bemærke, at der ligger et nyt, grønt skib til kaj. Skibet hedder M/S Lillgrund og er chartret af Saga Shipping A/S som erstatning for James, som rederiet har solgt fra.
Foreløbig har Saga Shipping chartret Lillgrund af Føniks Shipping for en periode på seks måneder, men det kan sagtens være, at det bliver til en længere periode. Efter at Saga Shipping havde solgt James til et irsk selskab, havde rederiet nemlig kun Beltsupply tilbage i Kalundborg, og det er ikke nok, hvis de mange skibe i Storebælt skal serviceres.
Saga Shipping forsyner skibe i Storebælt og i Kalundborg Fjord med alle former for fornødenheder og sørger for besætningsskifte uden, at skibene behøver at gå i havn.
”James var et skib fra 1953, og det bliver jo ikke ligefrem nyere. Der var nogle irere, som kunne se nogle fordele ved skibet, derfor solgte vi det til dem. Derefter havde vi kun Beltsupply tilbage, som kun har en kapacitet på 12 paller. Til sammenligning kan Lillgrund have 50 paller på dækket”, forklarer Peter Møller, direktør for Saga Shipping, og tilføjer:
”Vi kan allerede nu se, at det giver nogle fordele. Folk begynder at få øjnene op for, at de igen kan få leveret større mængder gods. Og det er også vigtigt, hvis vi skal holde fast i vores placering ved Storebælt”.
Saga Shipping, som har hovedkontor i Skagen, er i det hele taget en ny aktør i Kalundborg Havns Østhavn. Tidligere holdt rederiet til i den gamle Vesthavn i Kalundborg, men dette havneafsnit er solgt fra til Kalundborg Kommune. Derfor ligger Saga Shippings fartøjer nu i Østhavnen sammen med de mange fartøjer fra JD Contractor.