Containergods

Effektiv håndtering, kortere sejlads og nye vækstmuligheder

I Kalundborg får I en containerhavn med udsigt til vækst – både for jer og for den grønne omstilling.

Med op til 15 meters vanddybde, 500 meter kaj og 330.000 kvm terminalareal er vores containerterminal gearet til at tage imod de store skibe og få godset hurtigt videre.

Samtidig gør det vores terminal i stand til at håndtere komplekse operationer og skalere med væksten. Herfra er der hurtig og nem adgang til det sjællandske vejnet – uden bytrafik, uden flaskehalse og med lav CO2-udledning på den sidste del af ruten.

Terminalen drives af APM Terminals, en af verdens største operatører, og fungerer som bindeled for Maersks containere til og fra Sjælland – med direkte forbindelser til Hamburg, Bremerhaven og Aarhus via Unifeeder. Det gør Kalundborg til en effektiv og konkurrencedygtig port til og fra hele verden.

Men vi er mere end bare god kapacitet og moderne udstyr. Vi tilbyder:

  • Tidsbesparelse og lavere emissioner: Kalundborg ligger 214 sømil tættere på T-ruten end København – det sparer op til 12 timers sejlads og store mængder brændstof og CO2.

  • Minimal kø og trængsel: I Kalundborg møder I ikke overfyldte veje og terminaler – vi har pladsen og flowet til hurtig turnaround.

  • Direkte adgang til distributionsnettet: Med 75 minutters kørsel til København og central beliggenhed på Sjælland er vi ideelle til både import og eksport til Danmark.

  • Effektiv håndtering: Med den højeste CMPH (containerløft pr. time) blandt alle APM Terminals’ globale lokationer, der benytter mobilkraner og en terminaltid på cirka 10 minutter, kommer dit gods hurtigt fra skib til landevej eller fra lastejer til søvejen.
Fortæl os om dine ønsker – så skræddersyr vi en løsning til dig.

Vil du vide mere om mulighederne for containergods via Kalundborg? Lad os høre om dine ønsker eller udfordringer. Vi er altid klar til at finde en løsning, der giver mening – både i dag og i morgen.

Hvorfor Kalundborg?

Spar tid & penge

Ved at vælge Kalundborgs containerterminal sparer I både sømil, sejltid og brændstof.

Skibe med en dybgang på over 7,7 meter kan nemlig ikke passere gennem Drogden syd for København, og I skal nord om Sjælland for at komme ind i Østersøen.

Det betyder, at I skal tilbagelægge 214 sømil tur/retur, sejle i op til 12 timer ekstra og udlede unødige emissioner undervejs.

Alt det kan I skære væk, hvis I vælger Kalundborg containerterminal.

Derfor skal I vælge Kalundborg.

Betydeligt lavere CO2-aftryk

Ved at vælge Kalundborgs containerterminal får I et markant lavere CO2-aftryk per TEU, når I har containergods til Sjælland.

Terminaltiden i Kalundborg er nemlig omkring 10 minutter, og herfra kører I direkte ud på de danske landeveje – uden tung myldretidstrafik, der nemt æder en time af tidsplanen.

Det betyder mindre tomgang, mindre ventetid og et betydeligt lavere CO2-aftryk pr. TEU.

Derfor skal I vælge Kalundborg.

Logistik med mere end bare gods

Kalundborg Havn er mere end kaj og kraner. Vi er en del af et aktivt erhvervsnetværk, hvor værdiskabelse sker i samarbejde.

I tæt afstand til containerterminalen i Yderhavnen på Kalundborg Havn tilbyder vi vigtige komplementærydelser til containeroperationen.

Her finder du nye, moderne grænsekontrolfaciliteter til told-, fødevare- og veterinærkontrol, hvor der er opbevaringsplads til animalske og ikke-animalske produkter, hvad end det skal opbevares ved stuetemperatur, på køl eller på frys. 

I Yderhavnen ligger også Kalundborg Logistik Center, som opereres af Schultz Shipping A/S. Logistikcentret tilbyder en bred vifte af services til kunderne på containerterminalen, herunder pakning og tømning af containere, lagerfaciliteter, projektgodshåndtering og meget mere.

Læs mere om de forskellige faciliteter her:

Kalundborg Havns grænsekontrolsted med faciliteter til told, fødevare- og veterinærkontrol.

Fremtidens containerhavn på Sjælland

Det er ikke kun logistikken, der gør Kalundborg Havn attraktiv.

I samarbejde med APM Terminals har vi søsat projektet Sjællands Grønne Gateway (Green Zealand Gateway), der skal udvikle en af verdens første CO2-neutrale containerterminaler.

Vi er allerede godt i gang:

  • Vores store kraner kører nu på el, og det kørende materiel skal ligeledes elektrificeres.
  • Vi har indgået aftale med Norlys om etablering af ladeinfrastruktur til den tunge vejtrafik, der skal videre ud i landet.
  • Grænsekontrollen tæt ved containerterminalen drives af strøm produceret fra havnens egne solceller.

Projektet blev i 2024 hædret med Danske Havnes Bæredygtighedspris – og vi ser det som begyndelsen på noget endnu større.

Udvikling Kalundborg Havn

Klar til CO2 – den nye varetype

CCUS (Carbon Capture, Utilisation and Storage) er ved at blive en vigtig brik i den grønne omstilling – og en ny forretningsmulighed for shippingbranchen.

Kalundborg Havn er på vej til at blive et centralt afskibningspunkt for CO2 med daglige leverancer fra industrien til havnen.

Vi arbejder allerede tæt sammen med relevante aktører i udviklingen af CO2-infrastruktur og ser et stort potentiale flydende CO2 og containere, der kan understøtte denne nye klimavare.

Vi er ved at forretningsudvikle på CO2. Vil du være med?

Vi er allerede involveret med:

Fremvisning af DecarbonICE's særlige container til fragt af CO2 som tøris.