I den kommende tid vil et større antal containere blive sejlet til Ny Vesthavn i Kalundborg, hvor de skal opbevares i en periode. Kalundborg Havn har derfor indgået en aftale med APM Terminals om, at vi midlertidigt klargører yderligere ca. 150.000 m2 til containeropbevaring på Ny Vesthavn og udlejer arealerne midlertidigt til APMT, som herved lejer de resterende ledige arealer af Ny Vesthavn.
I forvejen lejer APM Terminals 50.000 kvadratmeter til containerterminalen på Ny Vesthavn, men nu vil Mærsk-selskabet også komme til at råde over resten af Ny Vesthavn, bortset lige fra de områder, som er lejet ud til andre virksomheder. Bl.a. har krydstogtoperatøren Global Ports Holding lejet et areal på Ny Vesthavn, som selvfølgelig bliver friholdt for containere.
”Det er en spændende opgave, som vi ser meget frem til at udføre så effektivt og gnidningsfrit som muligt. Men det kræver en del forberedelser, bl.a. er det resterende område på Ny Vesthavn kun belagt med stabilgrus og sand, hvilket ikke er godt nok til at placere containere på. Så vi er lige nu ved at få lagt 1500 køreplader ud på området, som containerne midlertidigt kan stå på”, fortæller havnedirektør Bent Rasmussen.
Desuden skal der installeres et større antal reefer plugs til de containere, som skal være tilsluttet elforsyning.
På nuværende tidspunkt vides ikke, hvor mange containere, der kommer til Kalundborg for midlertidig storage. Men det bliver i hvert fald et femcifret antal. Hvis pladsen på Ny Vesthavn slipper op, vil nogle af containerne eventuelt komme til at stå i Østhavnen, hvor containerterminalen tidligere har ligget.
Containerne bliver sejlet hertil på Maersk Line’s egne skibe. Det første skib, Vaga Maersk, kommer allerede fredag den 11. marts fra morgenstunden, og derefter kommer skibene i en lind strøm.
”Vi søger derfor med lys og lygte efter erfarne kranførere, der kan køre Gottwald-kran og har erfaring med containere. Det er faktisk en opgave i sig selv at finde tilstrækkeligt med kranførere til opgaven, der kan støtte vores egne dygtige kranførere”, siger Bent Rasmussen.
Samtidig med denne nye ”enorme” aktivitet skal vi samtidig passe de normale 2 a 3 ugentlige ankomster af containerskibe med import og eksport og hermed lastning og losning – Denne besejling foretages fortsat af rederiet Unifeeders skibe.
Vi ser frem til at servicere vores fantastiske samarbejdspartner APMT med disse opgaver.